Wednesday, May 2, 2007

Bra jobbat

Mitt i karriären, utvecklande jobb, löneökningar, bonusar, promotion, nöjda anställda, nöjda kunder...bekräftelse, ja, i största mån! Och så förändras livet. Hemma, med små kottar
ljuvliga små kottar, men också väldigt krävande små kottar, kärlek, men också skrik, evig förhandling, pussar, spott. Jag då? Jag vill ha bekräftelse , för mitt jobb, ett viktigt jobb, ett självvalt jobb, ett underbart jobb, ett jobbigt jobb.

Läste en intressant artikel Wall Street Journal i ämnet. Att de yngre generationerna har blivit så bortskämda med beröm att de i stort sett behöver beröm för att överhuvudtaget fungera. Speciellt de som är i 20-års åldern. De som studerar på college (mostvarande högskola) är idag 30% mer narcissitiska än de som studerade där på början av 80-talet. Företag anställer konsulter som ska lära chefer att berömma sina anställda. Scooter Store Inc, har en anställd med titeln, "staff celebrations assistant", vars jobb är att kasta konfetti på de anställda, samt dela ut 100-500 ballonger för att fira de anställda. The Container Store Inc uppskattar att någon av de 4000 anställda på företaget får beröm var 20:e sekund.

Jag behöver inga ballonger eller konfetti, men ibland skulle det vara schysst om någon kom och klappade en på axeln och sa -Fan, vilket bra jobb du gör!

5 comments:

Desiree said...

Håller helt med dig. En klapp på axeln ibland skulle sitta fint. Förra veckan var det sekreterarensdag här. Då var det minsan viktigt att ge sekreteraren blommor och säga att vi var så tacksamma för ett bra jobb som hon gjorde. Skulle sitta fint om även vi andra löneslavar också skulle få lite uppmärsamhet ibland.

Fia said...

Monica - du GÖR ett kanonjobb och tack vare ditt enorma arbete så kommer det om några år finnas några nya samhällsmedborgare som vet rätt från orätt, som vet att man ska tala sanning, som vet att man ska be om ursäkt då man gjort något fel, som vet att man ska dela med sig, som vet att man ska vara rättvis och som vet hur det är att ta emot kärlek och därmed också kommer att kunna ge kärlek.

DET åstadkommer man inte då man sitter och skyfflar papper.

Du får visserligen inte progressiv löneförhöjning, men du ser vecka från vecka hur de utvecklas och hur de fostras.

Du får inge årliga utvärderingar - på papper - men du ser ju vad allt ditt jobb åstadkommer.

Så visst gör du ett himla bra OCH viktit arbete.

Nu ska jag återgå till att skyffla paper. Kram!

Anonymous said...

Håller med dig!
Jag inbillar mig dock att man får mer uppskattning här i USA för att vara hemma och uppfostra och ta hand om sina barn än man får i Sverige. Kanske fel...har ingen erfarenhet, men det känns bara så.

Monica said...

Tackar för era kommentarer! Jag antar att det ibland känns som man skulle vilja ha lite beröm, oberoende av vad man håller på med.

Desiree, du och dina forskarpolare gör ju enastående saker för mänskligheten. Jag tycker att det jobb ni gör är beundransvärt...

Fia, du har ju ett hjärta av guld och jag är säker på att alla som har med dig att göra är extremt lyckliga över att ha dig i sitt liv...

Anne, vart du än hamnar vad gäller ditt framtida jobb så kommer du att vara en oerhörd resurs, maken till nyfiken och vetgirig människa får man leta efter...

...you go girls!!!

Anonymous said...

Åh, vad fint du skriver. Jag blir helt generad av din berömmande ord. Stort tack till dig! Vad glad jag blev!
Anne