Tuesday, May 29, 2007

Lite nya val-2008 undersökningar

Idag har det publicerats lite nya undersökningar kring läget runt presidentvalet 2008. I dagsläget så ligger Obama på topp vad gäller den demokrat som har störst chans att vinna över topp-kandidaterna på republikaneranas sida, Giuliani, McCain, Romney och Thompson. Enligt Zogby International så är han också den ende med detta övertag. Hillary skulle i dagsläget inte vinna över Giuliani och McCain. Samma sak gäller John Edwards. Min favorit, Bill Richardson skulle slå Romney men inte de övriga 3.

Nu är det ju givetvis så att det är långt kvar till valet och man ska inte lägga alltför stor vikt vid alla dessa undersökningar, eftersom jag tror att många fortfarande har alltför lite kunskap om de olika kandidaterna samt att många faktiskt bestämmer sig ganska nära valet (vilket jag baserar på hörsägen).

Däremot så är det alltid intressant vad som försigår i de staterna där primärvalen avgörs först, dvs Iowa, New Hampshire och South Carolina, för det är här som kandidaterna lägger mest krut nu i början och den kandidat som vinner dessa stater i primärvalen (alltså inte presidentvalet utan valet för den demokratiska respektive republikanska presidentkandidatsnomineringen) ligger historisk väldigt bra till vad gäller att knipa sitt partis nominering.

Enligt en undersökning som publicerades idag av American Research Group så ligger det till på följande sätt i respektive stat

Demokraterna

Iowa: Clinton 31%, Edwards 25%, Obama 11%, Richardson 8%
New Hampshire: Clinton 34%, Edwards 18%, Obama 15%, Richardson 9%
South Carolina: Clinton 34%, Edwards 30%, Obama 18%

Republikanerna:
Iowa: McCain 25%, Giuliani 23%, Romney 16%
New Hampshire: McCain 30%, Romney 23%, Giuliani 21%
South Carolina: McCain 32%, Giuliani 23%, Thompson 13%, Romney 10%


Jag är ju väldigt glad över att Bill Richardson avancerar vad gäller opinionsmätningarna och som jag skrivit tidigare så tror jag att han är en kandidat som vinner på att fler får veta vem han är och vad han står för. För Giuliani så verkar det vara precis tvärtom, ju mer republikanerna får veta om honom, desto fler lägger sin röst på någon annan kandidat och det kan man säkert delvis härleda till hans icke-konservativa ståndpunkter vad gäller kärnfrågor som abort och homosexuellas rättigheter.

Precis som många politiska kommentatorer påstår så kan det ju mycket möjligtvis bli så att Hillary Clinton blir demokraternas presidentkandidat, problemet för demokraternas del är att det kan leda till att USA får en republikansk president. Undersökningen ovan av Zogby visar ju också på detta. Men som sagt, än är det långt kvar och mycket kan hända innan primärvalen i början av nästa år!


6 comments:

Desiree said...

Jag hoppas verkligen att det blir demokraterna som vinner nästa presidentval även om det inte nödvändigtvis blir ens favorit demokrat som blir kandidaten för partiet. Gillar dina politiska summeringar. Det är mycket lättare att hänga med genom att läsa infon på din blogg när det gäller det politiska i USA.

SweFlo said...

Jag är SÅ redo för ett partibyte i Vita Huset! Samma som Desiree sade, jag uppskattar dina politiska inlägg eftersom jag ofta är för lat att hålla koll på allt själv... ;-)

Anonymous said...

Jajamän, jag gillar ju också dina politiska inlägg, även om jag skulle uppskatta en kurs 1A där alla "val" och meningar med dom blir stjärnklart även för en sån som jag....
:)

Kram på dig Monica!

Anonymous said...

Hej , sorry , ja det måste verka som en skum komentar men till mitt försvar så har ca 5 rader ramlat bort!
Dessa frågor är ett hett ämne i sverige nu , den sk "hemligheten" har kommit hit. "The Secret" . Vad tycker du om det. I sverige är "vi" väldigt kritiska till denna "sekt" som den kallas i tv.
Tänkte jag skulle fråga dig för du verkar ha koll på det mesta!! Du är "Blogg -Oraklet" ... He he he ...

Fia said...

Monica - kanon med dina politiska inlägg! Jag använder dem som Cliffnotes...jag tror inte vi delar poliska åsikter, men jag gillar ditt sätt att ge en kort men mkt innehållsrik och informativ beskrivning! Så snälla fortsätt med det.

Det verkar ju som om din favorit kommer att vinna på att få mer och mer exponering. Det är ju bra.

Monica said...

Tack för alla snälla kommentarer, superkul!

Susan, jag ska ta och göra ett litet inlägg, bara för dig :) om hur valen går till här...kommer inom kort. Kram tillbaka, vi ses snart hoppas jag!!

Katta, jag har redan gjort ett inlägg på temat, där har du min input. Jag tycker inte alls att det verkar vara sektliknande, men jag kanske inte har tillräcklig info. Oprah tyckte om The Secret och ägnade ett helt program åt ämnet, då får det genomslagskraft eftersom så många följer hennes program. Flera av mina kompisar har sett filmen och tar till sig det positiva i budskapet...

Fia, jag har förstått att vi förmodligen inte har samma politiska åsikter. Kul att du ändå uppskattar mina inlägg :) Nicke Nyfiken undrar...vilken är din favoritkandidat i dagsläget?