Wednesday, May 2, 2007

Nyhetstristess

Irak-kriget, känner att det har infunnit sig en nyhetstristess från min sida vad gäller detta ämne. Inget som jag är stolt över och jag önskade jag orkade sätta mig mer in i vad som händer just nu, men tyvärr, så är inte fallet.

Idag så såg jag dock några siffror på Think Progress, som jag tyckte var väldigt intressanta. Siffrorna från maj 2003 är tagna efter invasionens första fas av stridigheter, när Bush utropade "Mission Accomplished" . Jag tycker att siffrorna talar ett tydligt språk!


May 1, 2003 Today
U.S. Troops Wounded 542 24,912
U.S. Troops Killed 139 3,351
Contractors Killed 69 916
Journalists and Media Assistants Killed 11 167
U.S. Forces in Iraq 150,000 146,000
Size of Iraqi Security Forces
7,000-9,000 334,300
Number of Insurgents less than 5,000 ~70,000 (Sunni only)
Insurgent Attacks Per Day 8 148.9
Cost to U.S. Taxpayers $79 billion $421 billion
Approval of Bush’s Handling of Iraq 75% 24%
Percentage of Americans who Believe The Iraq War Was “Worth Fighting” 70% 34%
Bush’s Overall Job Approval 71% 32%

Juan Cole, professor i Mellanöstern- och Sydasiatisk historia på University of Michigan, skrev följande om ämnet i The Nation häromdagen:

Bush's ineptitude has made a regional proxy war a real possibility, so the question is how to avoid it. One Saudi official admitted that if the United States withdrew and Iraq's Sunnis seemed in danger, Riyadh would likely intervene. Turkish Foreign Minister Abdullah Gul has threatened to invade if Iraq's Kurds declare independence. And Iran would surely try to rescue Iraqi Shiites if they seemed on the verge of being massacred.

But Bush is profoundly in error to think that continued US military occupation can forestall further warfare. Sunni Arabs perceive the Americans to have tortured them, destroyed several of their cities and to be keeping them under siege at the behest of the joint Shiite-Kurdish government of Prime Minister Nuri Kamal al-Maliki. American missteps have steadily driven more and more Sunnis to violence and the support of violence. The Pentagon's own polling shows that between 2003 and 2006 the percentage of Sunni Arabs who thought attacking US troops was legitimate grew from 14 to more than 70.


Hur ska det sluta?

3 comments:

Desiree said...

Tyvärr talar alla dessa siffror för det man redan har vetat. Jag hoppas att det blir ett slut snart både på kriget och på Bush. I julas såg vi en hel del unga soldater som var på väg till Irak på Atlantas flygplats. Jag tyckte synd om både dem och deras familjer. De såg så unga ut och en hel del av dem kommer nog aldrig tillbaka. Känns absolut inte som att det skulle vara värt att offra sitt liv på Irakkriget.

Fia said...

Ja, jag förlorade min svåger (Bill, 42 år gammal) förra hösten i Irak och tyckte inte ens innan det att detta krig skulle skötas på de sätt det gör.

Men att se min svägerska försöka klara sig och deras tonåriga dotter utan Bill är hjärtskärande.

Det som gjorde mig argast (i efterhand, först var man ju bara så himla ledsen) var hur himla superproffsigt de militära begraver de sina. Nu var ju Bill lite udda i och med att han var ett högt uppsatt befäl, och jag vet inte hur begravningarna är för de som ha lägre grader. Men det var "kramsbehängda" dignitärer från alla möjliga ställen, halva stan avstängd, pausprogrma medans man väntade på att det skulle dra igång, bildspel med musik under begravninen och en ordentlig reception efteråt.

Det har ju blivit duktiga på att begrava sina militärer, men jag önskade att de ville behålla dem hemma istället så deras familjer kan få fortsätta älska dem.

Monica said...

Nej, det är verkligen hemskt vad mycket människor och resurser som offrats på detta krig (och till vilken nytta?).

Vad tragiskt med din svåger, Fia. Ja, bakom varje siffra på antal dödade så finns det ju en människa, historia, familj och numera sorg.