Thursday, May 10, 2007

Mitt Romney for president?

När jag var på middag för ett halvår sedan med en kompis till oss som är republikan så frågade jag vem han trodde på inför valet 2008. Han svarade då Mitt Romney. Jag visste inget om Romney så jag gjorde lite efterforskningar och fick bland annat feedback från bekanta i Massachusetts, där Romney var guvernör 2003-2007.

Denne man har lyckats få ihop mer kampanjpengar än någon annan republikan och han utsågs av flera politiska kommentatorer som vinnaren av republikanernas debatt i förra veckan. Han hänger dock fortfarande inte med Giuliani och McCain i opinionsundersökningarna för den republikanska presidentkandidatposten, men han får mer och mer stöd. Han har tex större stöd i New Hampshire än toppkandidaten Giuliani. Det är oerhört viktigt för kandidaterna att vinna i de stater där primärvalen avgörs först och New Hampshire är en av dessa.

Personligen tycker jag att det är oerhört svårt att smälta Romneys ändrade åsikter i bland annat abortfrågan och hans syn på homosexuellas rättigheter. Idag är han emot abort och för det traditionella äktenskapet. Men som guvernör för liberala Massachusetts så var han för abort och för homosexuellas lika rättigheter.

Så här lät det 1994 under en debatt med Ted Kennedy för Massachusetts senatspost (som han dock förlorade till Kennedy).


3 comments:

Fia said...

Visst blir man besviken när en politiker byter åsikt/vänder kappan efter vinden!

Det känns lite som att dejta någon för att ett litet tag senare inse att man inte känner personen alls...

Så hur bevisken är du? Vem kan du tänka dig istället, eller är han fortfarande den du vill stötta?

Abort och lika rättigheter för homosexuella är ju viktiga frågor.

Desiree said...

Låter som en riktig politiker som vänder kappan efter vinden. Svårt att ta sådana på allvar.

Monica said...

Fia, du har alltid så finurliga liknelser...dejting :)

nja, nu är det ju så att jag verkligen inte skulle stötta en republikan...fick du det intrycket? Jag tycker bara att det är oerhört fascinerande att ens åsikter kan variera på detta sättet utan att det blir ramaskri (fast det är nog så att åsikterna inte har varierat utan att herr Romney faktiskt bara har anpassat dem efter sina pot. väljare. Och just nu är det ju de konservativa väljarna han vill åt.)

Romneys far har också aspirerat på presidentposten och han föll på en kommentar om att han blivit hjärntvättad av militären att gå med i kriget i Vietnam. Kanske inte det bästa i detta land där ju så många (i alla fall från början) hejar på när det är dags att dra ut i krig. Kanske Mitt Romney har lärt av sin far, dvs att säga vad folket vill höra (och hopppas att inte alltför många ska bry sig om detta flip-floppande)

Jo, när han var guvernör i Massachusetts så spenderade han den mesta tiden utanför staten...vilket har upprört dem som röstade på honom. Vad jag förstått så anser de att han endast använde guvernörsposten till att bereda väg för sin presidentkandidatur.