Monday, May 21, 2007

Prius, Prius och åter Prius

Toyota Prius, hybridbilen som blivit en hit!

I början så var köparna mestadels intresserade av miljöaspekterna, dvs att minimera miljöpåverkan. Men med början av förra året har denna bil blivit populär även ur andra aspekter, de ökade bensinpriserna har gjort att dessa bensinsnåla bilar plötsligt framstår i väldigt goda dager även ur ekonomisk synvinkel, skattelättnader har gjort att priset till slutkund har gått ner och i stater som Virginia, Kalifornien och Maryland så kan de som färdas i en Pruis åka i car-pool filen på motorvägar (även med endast en person i bilen). Nu är det över 6 månaders väntetid här i Bay Area om man skulle vilja ha en.

Jag tycker att det finns Priusar överallt här i Palo Alto, skulle inte förvåna mig om det finns väldigt många per capita här. Kolla bara mina grannar...

Prius.....................................................Prius.....................

...och åter Prius..........

Själv åker jag omkring i min bensinslukande Jeep...

11 comments:

Annika said...

Åsså vill ju jag ha en också!!!! Jag har också en Jeep som jag INTE tycker om. Dessutom måste den bytas ut inom snar framtid. DÅ vill ja ha en prius. Man ser många "priusar" på gatorna här i DC-området också. Jag blir lika glad varje ggn jag ser en hybrid, och lika uppgiven varje ggn jag ser en Hummer...

Desiree said...

Det är ju positivt att miljöbilarna ökar och att även amerikanerna blir interesserade av mer bensinsnåla modeller. Kanske dags för Hummer att satsa på en miljövänlig model nästa gång.

Anne-Marie said...

Vad bra att folk äntligen börjar bli mer medvetna om miljön. Jag förundras ofta hur många i det här området som kör omkring i enorma bilar och tankar för $60 per gång. Hur har de råd?

Andy said...

Vad bra att dom sparar bensin åt oss, som du och jag kan använda i våra finfina bilar med stora motorer. Tror att din make vill ha en skvätt till till sin Corvette?

Monica said...

Annika, håller med dig, vill också ha en hybrid, nästa bil...Och visst, nu när varenda granne har en, så påminns jag ju dagligen!

Desiree, tror nog att det kommer att bli så att alla bilmärken måste sattsa på miljövänliga bilar!

Anne-Marie, jo, bensinen har ju varit relativt billig hittills men med de alltmer stigande bensinpriserna så kommer det säkert att ske förändringar...

Andy, hehe, du är rolig du (och tur att jag vet att du är IRONISK:). Förresten, hänger du inte med, Corvetten är looooong gone! Den stod ju bara och samlade damm, så till slut kunde ju inte maken finna några skäliga argument till att ha den kvar...kan ju säga att jag INTE gråter över det :)

Mathias said...

Andy din gris - konvertera nu genast din tyska V8 till etanol. ;-)

Redan förra året tycket jag att det var löjligt mycket Prius bland Lexusar och Bentlys uppe i SDF också.

I Sverige regerar saab 9-5 kombi i etanolversion den s.k. miljöbilsmarknaden (jag tror inte det tankas så mycket etanol). Här finns ju ingen Tesla att köpa.

Anonymous said...

Vi glider numera runt i en Prius, i ärlighetens namn så var det för biltullarna i Stockholm. På ett sätt tycker jag det är otroligt bra att det finns fler bilar som drar allt mindre bensin, men samtidigt blir det lite snett då vår gamla lill-merca (A-klass, mest berömd som Wält-klasse) faktiskt drog lika lite ~ 0.6 men ändå inte skulle räknas som miljöbil. Men, men livet är väl aldrig rättvist.
/cara

Monica said...

Cara,det är väl superbra att man från högre ort försöker se till att det blir födelaktigt att köra miljövänligt. Läste någonstans att man i vissa städer i Sverige får parkera gratis också, stämmer det?

Erika said...

Nu har ju Mathias redan kommenterat om hur priustäta våra SF kvarter var, men jag tycker faktiskt att det börjar bli rätt priustätt här i sverige också. Jag är själv väldigt sugen sen när jag inte behöver barnvagnsplats i bilen.

Anonymous said...

Jo, jag tror att boendeparkeringen i Stockholms innerstad är gratis för miljöbilar, men vi bor precis utanför så där parkerar vi alla gratis. Och om jag minns rätt så var det gratis i Göteborg att parkera miljöbilar, men de skulle ändra det så att det bara var de som bodde i Göteborg som skulle få göra det.
Sedan ska man komma ihåg att vad som är miljöbil enligt svenska skatteverket (rabatt på tjänstebilar) är inte alltid det som är miljöbil enligt kommun A, vilket kan skilja sig från vad kommun B anser vara miljöbil.
Men biltullarna har haft effekt, flest miljöbilar finns det i Stockholm, och mest ovanligt var det i Norrbotten - för där är det svårt att hitta bensinmackar med miljöbränsle.
/Cara

Monica said...

Erika, jag håller helt med dig, svårt att få plats med barnvagnar och annat i en Prius, men snart är det ju slut på barnvagnar och då får man ju ingen ursäkt längre :)

Cara,kanontack för Sverige-infon, det var intressant!