Saturday, May 19, 2007

Mountain biking - det började i San Francisco

Precis norr om Golden Gate ligger Marin och ett utomordentligt vackert berglandskap. Berget Mt Tamalpais är ett Mekka för områdets cyklister och där cyklade jag och maken också på tiden vi bodde i San Francisco.

På 70-talet byggde en man, Joe Breeze, den första cykeln med tjocka hjul som ändå liknade de smala hjulen, för att effektivt kunna cykla upp och ner för just Mt Tamalpais i Marin. Detta har ju, som ni vet, lett till en fluga som spridit sig runt hela världen.

Idag åkte jag och maken iväg på en cykeltur, för första gången på flera år, i ett väldigt vackert bergslandskap.





Här uppe i bergen trivs såväl skallerormar som pumor. Bäst att läsa på lite om vad man ska ta sig till om man råkar stöta på en puma...

11 comments:

Mikael said...

Precis söder om Golden Gate ligger...San Francisco

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=san+francisco&ie=UTF8&z=10&om=1

/frasse

Monica said...

Hehe, vilken virrpanna jag är, norr ska det ju vara såklart. Tackar en uppmärksam bloggläsare :). Ska ändra detta pronto!

Fia said...

Ja puma kan väl vara otrevligt att råka ut för men det kan jag ta...men skallerorm HU.

Anonymous said...

Jag gar ofta pa "hikes" har i Santa Monica mountains. I ar har jag inte sett sa manga skallerormar an, men dom ar langa.
Har sett tva i ar som sakert var
3 meter.
Pumer har jag stor respekt for. For nan vecka sen sa kom en forbi och varnade mig och min vaninna att det fanns en i narheten.
Vi vande, for min vans stora schafer skulle inte ha haft en chans mot en puma. For att inte tala om oss...

Desiree said...

Otroligt vackert landskap att cykla i. Kul med skylten. Hoppas du slipper att träffa på en sådan Mountain Lion.

SweFlo said...

Såg en dokumentär om en tjen som blev påhoppad av en puma när hon var ute och cyklade på en hiking trail, lite läskigt! Jag har sett panter och lokatt här i Florida, men pantrarna är pyttesmå. Det kändes mycket speciellt att få se en live i naturen! Ormar har vi ju en del läskiga här med... Snyggt med bilden längst upp!

Anne-Marie said...

Har sett skallerormar en gång och det var i Beverly Hills i Los Angeles av alla ställen. Det var en park och några mindre skallerormar låg på promenadvägen. Jag och den jag gick tillsammans med undvek dem så gott det gick. Tror inte att jag skulle vilja möta en puma. Här i Mt Shasta området finns det tydligen Black Bears som folk ser då och då.

Anonymous said...

Otroligt fina bilder, inspirerande.
Men det där med att riskera att stöta på en puma eller skallerorm lät inte så trevligt. Läskigt.
Kul läsa de andra kommentarerna också och höra om era andras möten med olika djur.

Monica said...

Fia, skallerorm, ja, alla ormar för den delen...i onsdags var jag ute och traskade med lillkotten och såg då en stooooor orm ligga vid vägkanten, ihoprullad men med huvudet uppe och kollade in sitt byte, en jordekorre. Jag blev skitskraj och trodde det var en skallerorm, men så kom en man förbi, kollade in ormen och sa att det bara var en so-and-so orm, BARA!!!

Hej Margoth, vad kul att du tittade in :). Vad härligt det låter med frekventa hikes, jag älskar att traska i bergen! Men visst, känner verkligen respekt för såväl pumor som skallerormar...eller med tanke på vad jag skrev ovan, alla ormar!

Desiree, ja, efter en massa järn i elden under en längre tid så är det så oerhört rofyllt (fast ändå svettigt såklart :) att komma upp i bergen, insupa den friska luften, det underbart vackra landskapet...ladda batterierna helt enkelt!

Sweflo, undrar om programmet du refererar till var om de två tjejerna som stötte på en puma i Santa Ana bergen här i CA. Det var 2004 och den ena puman hoppade på den ena tjejen och drog henne i huvudet med sig, men hennes väninna släppte inte taget. Då kom ytterligare 2 cyklister som hört skriken, de började kasta sten på puman som till slut gav upp. Tjejen hade då delar av ansiktet avslitet men hade livet i behåll!

Anne-Marie, black bears är väl inte något man vill stöta på heller, eller hur??

Anne, alltid så fin feedback, tack! Håller helt med dig, superintressant med så mycket input från alla.

Vet ni, mitt mål med min blogg har alltid varit lärande, dvs, jag försöker lära genom att läsa och bearbeta det jag läser genom att skriva, men det är så oerhört värdefullt med allas feedback, tankar och funderingar.

Så tack till er alla som delar med er, jag lär och då har jag uppnått målet med min blogg!

Annika said...

Otroligt vackert landskap...frihet!!
Men, jag skulle nog vara väldigt rädd för pumor också...
Jag är ju rädd för hajar när jag badar i havet, ju.

Monica said...

Annika, jodu,här i Bay Area har ju en och annan haj lyckats smaka på en bit människolem, så visst ska man ha respekt för dessa vatten. Samma sak gäller ju pumor och ormar, tror att det är bra att läsa på så att man vet hur man ska bete sig om man råkar stöta på dem...och hoppas att man kommer ihåg och har is i magen i hettans stund :)