Friday, May 11, 2007

Giuliani talar ut

Debatten som de republikanska presidentkandidaterna ägnade sig åt i förra veckan har kommenterats helvilt i media den senaste veckan. Bland annat så fick Giuliani kritik för att vara otydlig i abortfrågan.

Men idag så gick han ut med tydliga besked och framförde sin syn på abort (han säger att han personligen är emot abort men tycker inte att det ska förbjudas), homosexuellas rättigheter (han tycker att det är helt ok att homosexualla ska kunna ingå partnerskap) och vapenkontroll (han har en historia som New Yorks borgmästare som tuff vad gäller vapenkontroll).

Han medgav att hans åsikter i sociala frågor skiljer sig från många i den republikanska väljarkåren men att det finns viktigare frågor, som tex kampen mot terrorismen, där han menar att republikanerna skulle göra ett mycket bättre jobb än demokraterna. Han menar också att det är viktigt att enas runt de stora, viktiga frågorna och nå ut till en stor skara väljare, för annars kommer det bli svårt för republikanerna att vinna valet 2008.

Giuliani har ridit på vågen av den popularitet som han fick under sin tid som borgmästare i New York för hur han hanterade terrorattackerna 9 september och hur han lyckades få bukt med kriminaliteten. Men jag såg en kommentar idag av en republikan som menade att om man röstade på Giuliani så kunde man ju lika väl rösta på Hillary Clinton (vilket han nog åsyftade som något väldigt dåligt).

Ska bli intressant att se hur det hela fortlöper, jag har fortfarande svårt att tro att de konservativa republikanska väljarna lägger sin röst på Giuliani, men man vet ju aldrig!

2 comments:

Fia said...

Hm...bara en sidonot..Giuliani har karisma och humor. I den utfrågning som var här i Atlanta för ett tag sedan så vann han mig lite när han konstaterade det självklara när det gäller abortfrågan, han sa nämligen: Abortfrågan borde inte vara en politisk fråga utan en fråga för varje enskild kvinna.

Jag skulle så gärna vilja tro att han menar detta och inte att en kvinnlig rådgivare har sagt åt honom att säga så.

Monica said...

Fia, jo, av de republikanska kandidaterna så tycker jag bäst om Giuliani och just på grund av hans åsikter i dessa frågor.

Jag svårt för de krigsälskande, socialt konservativa, flip-floppande vapennissarna Romney och McCain...

Jag såg igår en undersökning som gjorts i dagarna och Giuliani börjar tappa lite och McCain närmar sig, Romney ökar också...hualigen...å andra sidan så tror och hoppas jag ju på en demokrat vid rodret efter valet nästa år.