Saturday, May 5, 2007

Cinco de Mayo

Cinco de Mayo är mexikanarnas högtid för att fira att de lyckades värja sig mot franska trupper i Puebla 5 maj, 1862. Dagen till ära var vi inbjudna på 2 Cinco de Mayo partaj .

Vi har en underbar tjej från Mexiko som sitter barnvakt och när jag åkte för att hämta henne så tänkte jag lite på det som jag läst tidigare under dagen i Annes blogg om det här med hur tydligt det är att inflyttade vita och asiater i stor utsträckning bor i bra områden, medan exemplevis latinamerikaner bor i sämre områden. Jag bor i ett villaområde, där det bor mestadels vita och asiater (i vårt fall mest kineser), jag hämtade upp vår kära barnvakt i ett lägenhetskomplex där det i stort sett bara bor latinamerikaner.

Jag knackade på hos barnvakten och blev insläppt av mannen i familjen som hon hyr sitt rum av. Deras lägenhet består av 2 rum och ett litet, litet vardagsrum/kök. Barnvakten har ett rum och familjen som består av 6 personer (varav 4 barn i åldrarna 1-6 år) har ett rum. Barnvakten jobbar på den preschool där lilltjejen går, med låg lön och skickar varje månad hem pengar till sin mamma i Mexico.

Så bilfärden på 5 minuter är en kort bilresa men en resa mellan 2 vitt skilda världar. Medan jag och käre maken åkte på partaj med mat och dryck i stora lass, för att fira denna mexikanska högtid så satt vår mexikanska barnvakt hemma med våra barn, för att hon prioriterade en extra slant i sin skrala plånbok framför firande av denna högtid med sina landsmän.

Det gäller att ha lite perspektiv på tillvaron...

1 comments:

Anonymous said...

Bra inlägg. Ja, det här som du skriver om slår mig också emellanåt. Som du skriver, lite perspektiv är bra ibland.