Friday, May 11, 2007

Politikdiskussioner

Vi är ett gäng på 7 tjejer som går på teater respektive bio ihop en gång i månaden, och då passar vi också på att äta en god bit mat och kanske ta en drink efteråt.

På måndag ska vi dock träffas och diskutera amerikansk politik, eller närmare bestämt valet 2008. Vi har alla fått varsin demokrat och republikan som aspirerar på presidentkandidatposten för respektive parti att göra research på. Alla ska presentera sina kandidater och sedan blir det diskussion.

Vi är 3 svenska tjejer, 2 amerikanskor, en tjej från Kanada och tjej från Schweiz, så det blir säkert superintressanta diskussioner!

Jo, jag ska göra research på demokraten Bill Richardson som är guvernör i New Mexiko. Han använder humor i sina reklamkampanjer!



och en till...

7 comments:

Anonymous said...

He he he!
Kul!
Intressant kandidat du fatt.
Jag ser jattemycket fram emot var diskussionstraff!

Plugga pa! :)

Annika said...

Vad bra att et grupp är så pass internationell! Borde bli en bra diskussion på måndag...

Fia said...

Först: Vilken himla trevlig idè att träffas och "redogöra" för varandra! Åh, jag blir avundsjuk, finns det inte en kandidat till och plats för en galen svenska till?

Sedan: Vilken kul kandidat du har fått att undersöka. Och, nu blir det cyniska Fia (läs på samma sätt som Och nu blir det reklamfilm) vilken bra reklambyrå han har hyrt. Mycket bra filmer och han framstår ju som om han har både distans till sig själv och det ämbete han söker samt att han är rolig. Skulle han vinna får vi hoppas att han har en genuin känsla för humor, det är kanske DET detta land behöver??

Anne-Marie said...

Vad roligt att ha en sådan grupp att vara med i. Synd att ni inte finns närmare Mt Shasta.

Monica said...

A-H, japp, nu har jag pluggat färdigt. Jag tror nog att Obama kommer att behöva visa mer var han står för jag blev allvarligt impad av Bill Richardson. Folk snackar om den första kvinnan som president, den förste svarte presidenten, men Bill skulle ju bli den förste latino-presidenten!

Annika och Anne-Marie, jo, jag är glad över mina tjejkompisar och de kuliga saker som vi gör och jag tror att det blir kul och intressant på måndag.

Fia, sure, klart att vi har plats för en tok-svenska till...7pm in Cupertino, you are invited...kanske liiite långt bara för en kvällsdate ;)

Jo, jag blev klart impad av Bill Richardson och vad jag läst så tycker många politiska kommentatorer likadant, men han lyste inte på demokrat-debatten för några veckor sedan (han var ju bra, men här gäller det ju att lysa, karisman måste skina in i hem och hus) Bara det att han blivit nominerad till Nobels fredspris FYRA gånger är ju imponerande!

Anonymous said...

Det där lät ju som en himla bra idé!
Nu är jag bara himla nyfiken vad har han blivit nominerad för Nobels fredspris för? De som vinner har jag hyfsad koll på, men vilka som är nominerade har jag ingen aning om, eller har glömt det om det någonsin nämns i media.
/Cara

Monica said...

Cara,

japp, det var båda lärorikt och kul igår när vi fick lära mer om alla presidentkandidaterna!

Bill Richardson har blivit nominerad till Nobels fredspris för sina insatser som förhandlare där han lyckats få hem gisslan, politiska fångar och amerikanska servicemän från Nord-Korea, Irak och Kuba.