Wednesday, May 30, 2007

The Secret

Jag fick en fråga av Katta om The Secret, som tydligen är omdebatterat i Sverige just nu.


För er som inte hört talas om The Secret så tog Oprah upp ämnet i ett program i slutet av januari i år. Jag fick först höra om det när några kompisar hade sett det och diskuterade det. Vad är The Secret? Jo, Rhonda Byrne från Australien fick en bok som hon läste och blev helt tagen av dess påverkan på henne, budskapet som hon kallar The Secret, alltså ett recept till framgång för varje människa. Hon har skapat en 90 minuter lång film som man kan få titta på för 5 dollar på siten The Secret. Jag kollade just filmen för att få lite mer kött på benen och jag kan bara konstatera följande. The Secret är en ompacketering av Älska dig själv-Hela ditt Liv- Bli din bästa vän. Jag läste en hel del sådana böcker när jag var yngre och The Secret är en upp-hottad, ny variant på temat.

The Secret går ut på att du ska fråga efter det som du vill ha i ditt liv, visualisera det i tanke och känsla och sedan ta emot det. Fokusera på det som du vill ha istället för det som du inte vill ha. Här har ni bara några av alla slogans i filmen. "Your thoughts and your feelings create your life". "Man becomes what he thinks about". "What you resist, you persist." "Inner happiness is the fuel of success".

Jag kan ju tycka att budskapet är ett bra budskap så till vida att det är bra att ha positiva tankar, att det är bra att fokusera på det goda istället för det onda, att det ligger något i det att gott drar till sig gott (karma) och ont drar till sig ont. Men jag tycker också att det är att förenkla verkligheten. Om det kan förändra livet till det bättre för många människor, kanonbra! Jag tror dock att med alla typer av vi-ska-hjälpa-dig-att-få-ett-bättre-liv budskap så ska man ta dem med en nypa salt! Ta till dig det som fungerar för dig. Kanske inte ta The Secret på gravallvar utan för vad det är, ytterligare en film/bok på temat att förverkliga sig själv.

12 comments:

Anonymous said...

Väldigt mycket "DaVinci code" över filmsnutten.

Men jag håller med "Positivt tänkade " är alltid bra.

Och ibland kan människor behöva konkreta "övningar" för att kunna komma vidare , eller hur man nu ska säga.

MEn lite av det jag sett och hört om detta ger mig intrycket att man tror att det ska vara nåt "övernaturligt" med det hela. Medans andra liknande ger med känslan " du kan klara det själv "

Monica said...

Katta,
efter att ha sett filmen så tyckte jag inte att det verkar som de blandar in övernaturliga element ,om man inte räknar med allt snack om att du är ett med universum och så vidare...Tvärtom så är det ganska hands-on. Som jag sa så känns det just som en lite mer filosofisk, upp-skruvad version av Hela-ditt-liv.Men filmen och temat är väldigt flashigt och så där hurtigt this-is your-way-to-money-health-and-happiness.
Kan tänka mig att det passar en amerikansk publik bättre än en svensk!

Anne-Marie said...

Har sett DVDn och tyckte att den fokuserar mycket på prylar. Konceptet i sig tror jag på. Jag har läst en bok som tillämpar det "The Secret" pratar om och den boken är läsvärd om man har intresse av att vilja förändra sitt liv. Den heter "Excuse Me Your Life is Waiting" och är skriven av Lynn Grabhorn. Hon skriver på ett sätt som gör att man förstår att det här verkligen fungerar.

Monica said...

Anne-Marie, intressant att du läst en bok som baseras på detta konceptet. Vad tror du vad gäller hur The Secret mottas i Sverige resp. USA?

Precis som du så tycker jag ju att det "gamla" konceptet är bra. Visst ska man tänka positivt, sätta upp mål och utesluta negativa energier i sitt liv...men jag ser inte direkt något revolutionerande nytt i detta. Har du läst andra förändra-ditt-liv böcker? I sådana fall, tycker du att the Secret skiljer sig markant från dessa?

Anne-Marie said...

Eftersom "The Secret" är gjord i USA med amerikanska personer som pratar om det de gjort i sina liv kan jag tänka mig att den blir mer "upphaussad" här i USA än i Sverige. Nu är det ju så att vi svenskar ofta tar till oss de flesta amerikanska saker (mat, filmer, musik osv) så "The Secret" kan nog tas emot entusiastiskt också i Sverige. Har faktiskt inte alls följt vad som händer med filmen/boken i Sverige.
Jag har läst många s k "självhjälpsböcker" bland annat beroende på att min pappa och jag hade ett bokförlag när jag bodde i Sverige och vi översatte den typen böcker från engelska till svenska.
Min personliga uppfattning är att det som skiljer "The Secret" och boken jag nämnde från de flesta andra självhjälpsböcker är att de ger ett möjligt svar till hur man verkligen kan förändra sig själv och sitt liv. Svaret är de känslor vi har och som fungerar som "magneter". Nästan alla andra pratar mest om att det är tankarna som skapar. Det är den stora skillnaden som jag ser det.

Monica said...

Tack för din feedback Anne-Marie, verkligen uppskattat! Och vad intressant det här med att du haft bokförlag...och därmed läst en massa böcker i genren...

Katta skrev i ett tidigare inlägg om att The Secret anses som lite sekt-aktigt i Sverige. Det jag kom att tänka på var just hur de gjort filmen, sådär flashig, snackar om att man är ett med universum etc, jag tror att det kanske inte går hem lika bra i Sverige som här, men i Sverige så tar vi ju gärna till oss nyheter inom självhjälpsgenren, så kanske lite ompacktering, dvs mindre flash, mindre snack om prylar och pengar och bara framföra budskapet på ett lite "enklare sätt".

Myggan said...

Bra inlägg.En sak som jag tycker är lite kul är att jag har haft liknande tankar som The Secret går ut på innan jag visste vad The Secret går ut på men det är ju såklart också så att det inte räcker med att tänka utan man måste handla också. Men det är ju mycket lättare att lyckas med ens handlingar om man tänker positiv och sen när det går bra för en börjar man tänka mer positivt och det blir en positiv spiral uppåt. Nackdelen bara med denna positiva spiral är ju bara att till slut tror man att allt är möjligt och man kan uppnå precis vad som helst typ åka till venus för man ser inga hinder. Inte för att det har blivit så för mig men det är en risk för man måste ju tänka kritiskt samtidigt som man tänker positivt om det inte ska få sådana negativa konsekvenser.

Anonymous said...

Ηey ӏ know thіs іs off topiс but І was wоndеrіng if
you κnеw оf аny ωidgets I cоuld aԁd to mу blog that аutomаtiсallу tweet mу neωеst twittеr updateѕ.
I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

My website can you get rid of herpes

Anonymous said...

I do belieѵe аll of thе іdeаs you've presented on your post. They are really convincing and can certainly work. Still, the posts are very brief for newbies. May just you please lengthen them a little from subsequent time? Thank you for the post.

Feel free to visit my web blog - ringing ears treatment

Anonymous said...

Αwesomе blog! Dо yοu have anу tірs and hints for aѕρiring writeгs?
I'm planning to start my own website soon but I'm a lіttle lost
on еvеrything. Woulԁ you advise ѕtaгtіng ωith a fгee platform lіke Wοrdрress
or go for а paid орtion? Тhere are so many
сhoiсeѕ оut theгe that I'm completely overwhelmed .. Any tips? Kudos!

Here is my web page get rid of heartburn

Anonymous said...

Нi there! Do you know if theу mаkе any
plugins to help with ЅEO? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not ѕeеіng very gοod ѕuccesѕ.
If you know of any please share. Thanks!

Mу blog post build a boat

Anonymous said...

Ι�m not thаt much of a internet reader to be honest but уοur blogs really
nіcе, keeρ it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back in the future. Many thanks

Stop by my web blog ... burn belly fat Fast