Saturday, May 12, 2007

Solen för inte bara gott med sig

Imorse gick jag till vår lokala sjukvårdsklinik där de hade öppet hus med hudläkare som kollade huden på oss Palo Alto-bor på löpande band. Amercian Academy of Dermatology har utnämnt maj månad till Melanoma/Skin Cancer Detection and Prevention Month och har som målsättning att under denna månad öka medvetenheten hos allmänheten berträffamde hudcancer.

Läkaren kastade ett öga på mig och sa leende -Jaa, du...det är när vi ser sådana som dig här som vi blir riktigt glada (med mitt röda hår och oändligt antal fräknar så tillhör jag ju riskgrupp 1). -Happy that I could make your day!

Hudcancer är den cancertyp som ökar mest i USA och man räknar med att runt 1 miljon amerikaner kommer att få diagnosen i år, 2007. Man beräknar att runt 60 000 personer kommer att diagnostiseras med den potentiellt dödliga hudcancerformen malignt melanom. Människor i Kalifornien, Florida och Texas är de som drabbas mest av malignt melanom vilket inte är helt förvånansvärt med tanke att den till stor del anses bero på UV-exponering.

Jag traskade ut ur sjukvårdskliniken med goda nyheter och en goodie-bag fylld av läckerheter som solskyddskrämer och informationsbroschyrer!

7 comments:

Anne-Marie said...

Numera kan jag nästan inte sitta i solen eftersom den verkar så intensiv. Men när jag var yngre brände jag mig flera gånger. Värsta gången var i England (av alla ställen) och det var en ordentlig bränna.

Anonymous said...

Vad härligt få en så trevlig kommentar från hudläkarna!

Visst är det bra att de kör med kampanjer och försöker få folk bli medvetna om sambandet sol och hudcancer och att undersöka alla fläckar.

Jag kommer tyvärr inte ihåg var, så kan inte hänvisa till källan, men läste att barn som exponerats så intensivt för solen före 12-års ålder att de bränt sig så allvarligt att de vid max 2 ggr före 12 år, även fått blåsor på kroppen ökade risken med x-antal % (minns ej siffran, men den var hög) att få hudcancer.

Överhuvudtaget är det, som jag förstått det (och rätt logiskt) att skydda just barnen från solen.
Jag tror inte medvetandet om det var så stort när jag var liten och yngre. Barnen sprang omkring och blev solbrända varje år och föräldrarna ville och tyckte det var helt ok och ett tecken på hälsa att barnen blev brundbrända.
Idag verkar det vara helt annorlunda och numera ser man ju knappt barn som inte skyddas från solen då de är ute , vilket ju är positvt förstås

Desiree said...

Ja det är viktigt att skydda sig mot solensstrålar. Tydligen ökar mängden hudcancer i sverige också. De tror att det beror på att det har blivit allt vanligare med solresor för svensken även på vintern. I och med att Thailandsresorna har öka har tyvärr också mängden malignt melanom ökat.

Numer finns det så mycket olika brun utan solprodukter så man behöver inte riskera att sitta i solen och exponera sig. Dessutom så ökar solensstålar också på åldrandet. Det bästa är att smeta in sig i solkräm och sedan hålla sig så mycket som möjligt i skuggan.

Anonymous said...

Hej , jag undrar om det är lika "stort" med fästingar hos er som det är nu i sverige. All vaccin hat tagit slut här och de pratar i all media om att man ska vaccinera sig.

Monica said...

Anne-Marie, jag håller med dig, jag sitter inte gärna i solen nuförtiden heller..men däremot så blir det ju en del när jag sportar och springer efter kottarna i parken. Jag har bränt mig så många gånger så det kan jag inte ens komma ihåg...

Anne,håller med dig om att det är kanon att de uppärksammar allmänheten om det här med hudcancer. Att få en tid hos en dermatoloh tar så lång tid här så jag tror nog att det avskräcker en hel del folk...så jag blev jätteglad när de hade öppet hus för allmänheten!

Jo, man har ju förstått att det gäller att hålla barnen från solen, så här smörjs det och fajtas om hattar som ska sitta på och inte slängas iväg hejvilt :)

Desiree, intressant, visste inte hur det var med hudcancer hemma i Svedala. Men det är väl ett resultat av ozonlagrets förändrinagr också, alltså ökningen av hudcancer såväl här som i Sverige?

Katta, jodu, jag har faktiskt ingen bra koll på det här med fästingar här i USA.Vad jag förstått så är de iaf inte så rädda för borelia eller liknande här. Maken hade en fästing, fick stor svullnad och kände sig dålig, men läkaren sa att det inte var någon fara...Då sa läkaren också att det oftast inte är några problem med fästingar i denna delen av landet.

Toini said...

Min mamma har haft hudcancer, hon upptäckte det i tid och dom tog bort det onda. Det är bra om dom kan upptäcka det i tid.

Monica said...

Toini, vad skönt att din mammas hudcancer upptäcktes i tid och att hon blev helt frisk. Jag tycker fortfarande att ordet cancer på något sätt instinktivt förknippas med död, men så är ju inte fallet längre och tur är ju det!