Wednesday, February 14, 2007

3 år och betyg??

Var på föräldrar-samtal i veckan. Och fick med mig detta betyg (?!) hem.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att prata med personalen på dagis om vad som händer och om det är något speciellt i min 3-årings utveckling som jag behöver tänka på eller prata med henne om. Jag har en bra dialog med dem och vi hjälps åt om det finns några problem.

MEN, att få med sig ett betyg hem känns väl magstarkt.

+++ superior positive progress
++ average positive progress
+ minimum positive progress
v needs regular guidance and encouragement in this area

Ok, så min 3-åring bedöms alltså efter hur hon kan räkna och måla, hur hon interagerar med andra barn och med dagispersonalen, hennes självförtroende betygsätts... Jag tycker att det är helt skruvat! Små barn utvecklas ju så individuellt och är så olika, vilken press på föräldrarna att försöka få sina barn att redan i denna ringa ålder få så många plus som möjligt. Elitism på dagisnivå!!

7 comments:

Monica said...

Fia, med anledning av din kommentar

"Fast jag tror att priset tas av det hund-dagis vi använder. Vi får betyg en gång i månaden. Att det på Eddies står att han kan förbättra sig i "playing with others" är ju i och för sig ingen överraskning..."

Du skämtar, det låter HELT SKRUVAT att betygsätta en hund. Jag berättade för min make precis och vi fick oss båda ett gott skratt. Helt absurt!!

Anonymous said...

Är det preschool man börjar i (är det som dagis?), vid vilken ålder är det ungefär?
Finns det kommunala alternativ eller är allt (dyra?) privata alternativ?
Kindergarten är väl första klass, alltså "riktiga" skolan som man börjar vid 5-6? Jag är pinsamt okunnig, min ursäkt att vi inte har barn och nyss flyttat...

Fia said...

Jodå, de ger betyg på vovvarna. Mest för att de vill att vi ägare ska veta om det har varit problem. Hm, och det "vet" vi ju med Eddie...så i hans fall har vi köpt en extra liten plastpool som han får plaska i för sig själv. han fick nämligen låga poäng i "share with others" LOL

Varför syns inte min kommentar?

Fia said...

Nu såg jag att jag hade satt den på fel ställe. Virrpanna idag..fast det var ju kul att jag kunde ge dig och din make ett gott skratt...

eastcoastmom said...

Hej

så farliga tycker ja ginte betygen är, det är mera omdömen av typen om barnen gjort framsteg eller inte, och om de kan eller gör ungefär som de ska med hänsyn till sin ålder.

Betygen här i preschool var av typen making progress och master skill.

Om Tjeckien, du frågade på min blog:
maken jobbar för en stor bank, därför har vi flyttat några gånger. Nu är vi bofasta här i USA, maken är numera lokalanställd.

Monica said...

Intressant eastcoastmom!

Jag tycker, som du förstod av mitt inlägg, att man ju givetvis måste hålla en dialog med dagis/skola vad gäller sina barn. Men varför ska en 3-åring behöva bedömas utifrån alla andra. Vissa barn är starkt fysiska och andra intellektuellt.. Jag ser inte varför man ska behöva klassificera dem utifrån någon norm om vad som är "normalt".

Deesutom så blir det så oerhört subjektivt, vad anser personalen vara "normalt". Ett av mina barn är väldigt, väldigt aktivt, extremt fysiskt. Vissa ser på henne som en tuff Pippi Långstrump typ som tar för sig och som det kommer att gå bra för i livet. Andra rynkar på näsan när hon använder sin fysik och kommer med nedlåtande kommentarer. Samma tjej-så olika åsikter...

Man betygsätter (eller kommenterar)ju inte ämnen som matematik och annat, utan ett barns utveckling..och barn utvecklas väldigt olika!

Men jag uppskattar din åsikt, det är just detta som gör det intressant att blogga, att lära om andra/hur andra ser på saker och ting!!

Monica said...

Anne,

du kommer alltid med så mycket bra frågor...som får mig att fortsätta tänka/undersöka...

jag ska göra ett inlägg om detta med dagis/preschool...kommer snart!

Lite snabbt, day care är vad jag skulle kalla traditionellt dagis. Här kan man ha mindre barn...i vissa fall från bara några veckor gamla. Preschool är för äldre barn och ofta deltid (många börjar vid 3 år). Så tex de flesta av mina kompisar som är hemma med sina barn har sina 3-åringar i preschool medan de som jobbar har sina barn på daycare.

Det finns stöd att få, men endast för dem med väldigt låg inokmst.