Sunday, February 18, 2007

Världens cykel-elit kommer till San Francisco


Idag startar AMGEN tour med världens främsta professionella cyklister på plats. Denna tour startas med ett kort lopp(eller Prologue som det kallas här)idag där stadens invånare har chansen att få sig en titt på dessa proffs. Sedan kommer de att cykla ca 1130 km under 8 dagar, genom Kaliforniens redwood-skogar, vindistrikten och längs kusten.

Vi var på middag med några cykelfantaster och träffade bland annat en kille som jobbar som tränare åt ett av topplagen. Han är dessutom uppfinnare och vi fick chansen att pröva på en av hans senaste uppfinningar. En sovsäcksliknande påse som man trär över benen. Man suger upp luften ur påsen så att trycket minskas med en atmosfär, vilket motsvarar att vara på 10 meters djup. Tryckdifferensen ska göra att vätskor och andra slaggprodukter snabbare förs upp till överkroppen och tas om hand av kroppen. Resultatet ska då bli en snabbare återhämtning vid exempelvis hård träning. Huruvida denna uppfinning kommer att bli populär eller inte återstår att se!!

4 comments:

Mikael said...

Som en korsning mellan Nurejev och lilla sjöjungfrun :-)

/frasse

Anne-Marie said...

Cykelsport har väl aldrig varit så där jättestort i Sverige. Jag minns att det var en blond kille (minns inte hans namn) som var väldigt framgångsrik för många år sedan. Ville bara säga att jag lagt till din blogg i min lista över bloggar jag läser.

Monica said...

Anne-Marie,

jag undrar om du kanske menar Tommy Prim! En blond kille som cyklade under 70- och 80-talet.

Kul att du läser min blogg, tycker att det är så intressant med kommentarerna från er alla!!

Anonymous said...

Jag far associationer till Abba-Agnetas scenbyxor! Med lite fantasi sa.....