Tuesday, February 27, 2007

Yoga - javisst

När jag kom till San Francisco så testade jag yoga för första gången, närmare bestämt Bikram Yoga. Denna form av yoga utövas i ett rum på sådär 35-38 grader, så inte nog att man ska vrida och vända sig själv ut och in, man svettas också, tonvis!!

Idag var jag iväg på yoga igen, efter 4 år, och det var sååå skönt. En timme till att stretcha och bara ägna sig åt sig själv.

En kompis berättade efteråt om en undersökning som gjorts av några studenter som visade att de som yogar eller håller på med meditation eller liknande upplever ett större inre lugn och även lycka än de som inte gör det. Och jag förstår verkligen varför. Allt det där bruset i huvudet (tråkiga tankar, arga tankar, ledsna tankar, jobbiga tankar), det bara försvinner. Det ända som finns är nuet!

Får försöka komma iväg en gång i veckan och införa brusfri zon i knoppen!

7 comments:

Mathias said...

Kul. Precis så där har jag känt mig med min budo också. Jag blir samlad, rensar tankarna och orkar mer. Löpningen är också bra för att tömma huvudet, men det ger inte samma lugn.

Vi brukade ifs träna, stretcha, och sedan basta.

Fia said...

Hm....vad behöver man? Jag sätter INTE på mig någon gympadräkt "tjurig" men en matta kanske man måste ha...ska nog kanske ta och prova på det...

FruW said...

Låter som något man skulle testa. Fast NÄR? Kanske jag har tid om fyra år...

Apropå ingenting har jag en liten utmaning till dig.

Ing said...

Åh, jag vill, jag ska. Gjorde gravidyoga en gång i tiden och det var fantatiskt. När ungarna väl kom tyckte jag inte att jag hade tid längre. Är det inte när man anser sig inte ha tid som man verkligen behöver det?

The Hanssons said...

och jag som gympar framför tvn...vilken looser jag är..haha
ha en bra vecka

Monica said...

Mathias, vad schysst att budo har samma trevliga effekt som yogan. Jag tycker också att löpning är enormt hjärn-avslappnande, men det är något nästan religiöst över yogan...

Fia, va, tycker du inte om gympadräkter..hehe. Tycker verkligen du ska pröva, kanske en rosa, tajt gympadräkt med litet rött midjeband :)

FruW, ojdå, vilken utmaning, har inte haft tid idag, men återkommer...

Ing, jo, bara det här att komma ut och göra något för sig själv, när man har några kottar hemma, är ju kanon!

Hej Nika, Jag gympar också framför tvn ibland (det är väl inget konstigt:), lite pilates blir det...fast väldigt sällan...

Fia said...

Och detta midjeband...skulle det vara över den stora valken eller under den n-å-g-o-t lite mindre valken? "spottar och fräser"