Tuesday, February 13, 2007

Möte med polis i East Palo Alto

I morse när jag var ute och sprang med lill-killen i joggingvagnen så fick jag syn på en parkerad polisbil och eftersom jag hade en hel del frågor med anledning av förra inlägget så stannade jag och hade lite utfrågning.

Hur kommer det sig att kriminaliteten ökar här i Palo Alto medan den minskar i USA som helhet? Enligt polisen talesman så beror ökningen på ökad användning av drogen crystal meth, men detta kan väl knappast vara ett lokalt fenomen?

Polismannen hade egentligen inga helt raka svar. Han ansåg att eftersom brottsligheten ökar i East Palo Alto (vår grannstad bara 5 minuter med en motorväg som skiljer oss, men ack så långt bort från Palo Alto-bornas feta plånböcker) så leder det till en ökad brottslighet i Palo Alto. Men vi har förr om åren varit relativt skonade från brottslighet...lägg därtill att East Palo Alto hade sin brottsliga peak på början av 1990-talet då man toppade statstiken över flest mord i USA (per capita), så varför nu???

Frågorna är många och jag ska fortsätta att göra efterforskningar!

4 comments:

Anonymous said...

Vi reste runt i Kalifornien för två år sen och spenderade då en dag i Palo Alto. Vi var då mest kring trakterna kring Stanford, jag antar att vi då var i West Palo Alto eller? Blev nyfiken bara efter att ha läst ditt inlägg...

Monica said...

Anne,
Stanford ligger i vad jag skulle kalla centrala Palo Alto. East Palo Alto däremot är en egen stad som ligger på andra sidan 101.

Anonymous said...

Aha, ok då förstår jag. Man sig lär nåt nytt varje dag :)

Fia said...

Hejsan Monica!
Föräldrar här i USA är oerhört måna om betyg i allt. Fast jag tror att priset tas av det hund-dagis vi använder. Vi får betyg en gång i månaden. Att det på Eddies står att han kan förbättra sig i "playing with others" är ju i och för sig ingen överraskning...