Tuesday, February 20, 2007

Kalifornien och invandrarna

När jag var ung och skulle åka till USA som utbytesstudent så fick jag fylla i ett formulär vart jag helst ville bli placerad. Kalifornien valde jag då (men kom till Kansas City). Varför Kalifornien? Sol och bad, stränder och surfande killar var ju något som drog när man var tonåring. Det var inte därför jag flyttade till San Francisco nu i vuxen ålder, då var det jobbet som fick mig att flytta (fast visst såg man det ändå som ett äventyr).

Kalifornien är den stat i USA som är mest invandrartät med sina 27% invandrare av totala befolkningen. Att jämföra med USA i helhet som har 12.4% invandrare.

Den största mängen av invånare i Kalifornien som är födda i annat land kommer från Latin-America (55%). Sedan har vi Asien (34%), Europa (7.1%), Nordamerika (1.4%) och Afrika (1.4%). Vad beträffar länder så är det Mexiko, Fillipinerna och Kina som ligger i topp.

Med början på 70-talet så såg Kalifornien en stor ökning i antalet invandrare och 1990 så kom hela 37.6% av alla USA:s invandrare till just Kalifornien. Trenden har dock på senare år varit att invandrarna nu sprider ut sig över hela USA.

Ja, kan man tänka sig hur det ser ut här i Kalifonien, amerikan, amerikan, född någon annastans, amerikan, amerikan, född någon annanstans, amerikan, amerikan, född någon annanstans...vi är ganska många som är födda någon annanstans!

6 comments:

Anonymous said...

Egentligen, om man ska vara rikigt korrekt, så är ju i princip alla amerikaner (undantaget indianer och de som bodde i Texas/Arizona/Kalifornien-området innan USA expanderade till sig den marken) invandrade.. I princip alla andra är emigrerade européer!
Intressant inlägg, och blogg annars!

Monica said...

Hej Linn,

...och tack!

du har givetvis helt rätt, jag funderade faktiskt på vad jag skulle använda för ord, men tyckte att de-som-inte-är-födda-här-i-USA var lite väl långt och utlandsfödda inte passade, så det fick bli invandrare för enkelhetens skull!

"Den största mängen av invånare i Kalifornien som är födda i annat land kommer..." slängde jag in i texten för att försöka förtydliga vad jag menade!

Mikael said...

Det är ju bara olika tidspersktiv. Indianerna är ju också invandrade via Sibirien över Beringssund, Alaska och ner på den Nordamerikanska kontinenten. Senaste forskningen angående vårt ursprung (genforskning) visar vi alla kommer fran liten grupp människor i östafrika. I ett lite närmare perspektiv så har vi ju haft ganska stor rörligthet i europa ocksa. Sverige hade ju till exempel en ganska omfattande invandring under Hansatiden och så sent som för 150 år sen utvandrade cirka 25% av den svenska befolkningen på grund av hunger och fattigdom. Det finns idag fler svenskättlingar i USA än vad det finns svenskar i Sverige.

Som sagt, bara ett tidsperspektiv...

/Mikael

Anne-Marie said...

Visst stämmer det att de flesta som bor i USA är invandrare men det du troligen ville få fram är att det i modern tid har kommit väldigt många från andra länder. Vi utlandssvenskar är uppenbarligen i gott sällskap. Här i östra Oregon är det ont om invandrare och jag känner mig nästan litet ensam ibland.

Monica said...

Anne-Marie,

intressant att ni har få invandrare där do bor... när jag kollade upp lite siffror häromdagen så såg jag att i Oregon är ca 10% av befolkningen "foreign-born" ...så stor skillnad från oss i Kalifornien

Mathias said...

Spännade att höra från Anne-Marie, jag brukade säga att det inte fanns några amerikaner i bay area, och absolut ingen som var född i Kaliforien. Men, jag vet att det är annorlunda ute i suburbia.