Wednesday, February 28, 2007

Demokraternas race mot presidentkandidatposten- läget februari 2007

Enligt Washington Post-ABC News Poll så har en stor del av USA:s svarta skiftat sina sympatier från Hillary Clinton till Barack Obama.
Hillary leder dock fortfarande med 36% av väljarstödet, att jämföra med Barack Obama med 24%, Al Gore (som dock sagt att han inte ställer upp i valet) 14% och John Edwards 12%.

Vad man ska tänka på är att Hillary Clinton är så välkänd jämfört med Obama, vilket är en stor fördel för henne...men det är fortfarande över ett år kvar till valet (4 november 2008) och Obama jobbar på att sprida sitt namn. En Time undersökning visar att de som känner till Obama i större utsträckning har positiva omdömen om honom jämfört med omdömen av Clinton av dem som känner till henne (logiskt med tanke på hennes exponering under så många år).

Clinton har kritiserats för att hon inte har förkastat sitt beslut att rösta för kriget i Irak. John Edwards har sagt att hans röst för kriget var ett misstag och Barack Obama har hela tiden sagt att han är emot kriget.

Hon är helt klart en mycket erfaren och stark motståndare och det kommer att bli tufft för hennes opponenter i demokraternas primärval att rå på henne. En av hennes tidigare supportrar och stora bidragsgivare, David Geffen, sa häromveckan om hennes kampanj "That machine is going to be very unpleasant and unattractive and effective."

Barack Obama har under en längre tid glidit på en skön våg av uppskattning. Han har blivit Hollywoods lilla gunstling och har lyckats att samla ihop mycket pengar under den senaste månaden.

För det är viktigt att ha MYCKET pengar i dessa val. En demokratisk kandidat, Tom Vilsack, har redan hoppat av med motiveringen att han inte kommer att kunna få ihop tillräckligt med pengar för att kunna vara en spelare att räkna med.

Obama har, som jag skrev tidigare, lyckats att få över många av de svartas sympatier på sin sida. Så sent som för 2 månader sedan hade Clinton ett stort övertag (Clinton 60%/Obama 20%) medan Obama på två månader är på god väg att komma ikapp (Clinton 44%/Obama 33%).

Samtidigt som Obama anses vara en frisk fläkt och en väldigt karismatisk person så anses han också vara politisk oerfaren. Om Obama lyckas att mobilisera de svarta och de unga samt undgå att bli alltför skadad av Hillarys effektiva kampanjmaskin...då kommer han helt klart vara en kandidat att räkna med.

Summan av kardemumman är att Obama måste jobba på att blir mer känd och Clinton på att bli mer omtyckt!!

4 comments:

FruW said...

Ja, det är lite annorlunda än hemma i Svärje... Såg Obama på Oprah häromdagen, och vet inte riktigt vad jag skall tycka. Han verkar ju för bra för att vara sann,och samtidigt - i alla fall i mina svenska ögon - lite självgod. Som om han inte gör bra saker för andras skull utan för sin egen. Fast det kanske vi alla gör egentligen.

Personligen hoppas jag att någon av kombattanterna Clinton/Obama vinner. För om någon av dem gör det har USA antingen chans att få sin första kvinnliga president - eller sin första färgade,och det gillar jag! Fördomsfull som jag är...

Fia said...

Jag är för att vi får en kompetent president (for a change ooops..). Jag bryr mig inte om ifall det är en vit, gul, brun eller röd människa. Jag bryr mig heller inte om ifall det är en man eller kvinna, bara denne är kompetent. MEN en sak är jag säker på, jag vill INTE ha Hillary i Vita Huset, maken till kalla och intrigant individ är nog svårt att hitta. Jag tror t ex aldrig att vi kommer att få någon klarhet i vad som egentligen hände i Whitewater...brrr det skrämmer mig att hon ens har en chans.
Skulle däremot Oprah..eller om man nu ska drömma att Sandra Day O'Connor vilja komma tillbaks och jobba igen, now, THAT is a dream worth having! Smart, ärlig kvinna med massor av intrigitet.. Kram!

Monica said...

FruW, intressant med dina synpunkter på Obama...det är därför jag tycker att det är superkul när ni därhemma i Sverige skriver kommentarer också...lite annat perspektiv.

Jo, det där att du ser Obama som en aning självgod, jag tror det kan vara en kulturell skillnad, här finns inte jantelagen och amerikanare är väldigt bra på att framhäva vad som är bra hos dem själva, deras barn etc...något som hemma i Svedala närmast kallas "skryt".

Många har ju sagt att de inte vet om USA är redo för en kvinna respektive färgad person som president. Men såg igår en opinionsundersäkning som visade att detta inte ritkigt stämmer. Frågan var, skulle du kunna tänka dig att rösta på en kvinna/färgad person/en mormon/en person över 72. Och vet du vad folk här (enligt undersökningen iaf) verkar ha mycket större problem med en mormon eller 70-plusare (så det bådar inget gott för de republikanska kandidaterna McCain som är över 70 och Mitt Romney som är mormon).

Fia,
japp, mera kompetens åt folket!!

Det är intressant det här med Hillary, för trots att det är så många som har en rätt så negativ åsikt om henne så tror ändå många att hon kommer att vinna demokraternas primärval...

Men du, jag vet inte så mycket mer om Sandra Day O'Connor än att hon satt i Högsta Domstolen i många år, vad gjorde hon som du tycker om???

Fia said...

Sandra Day....oh do not get me started...LOL

Hon är (och har varit) en klar röst som vet vad som är rätt och som dessutom gör det som är rätt. Hon har aldrig riktigt ställt upp på mediabruset utan hållt sig lite i skymundan, för hon har hela tiden ansett att hon har varit i D för att göra ett jobb. Ett bra jobb. Och inget annat.

Hon har varit den som sett till att domslut har blivit balanserade och aldrigt ryckts med i politiska trender, utan hon har i varje ensklit fall sett vad som har hänt, hur beslut har fattats tidigare i saken och sedan gjort en klar och redig genomlysning av fallet, analyerat det och kommit fram till en rättvis lösning.

Hennes domslut är en fröjd att läsa, de är under i klarhet och precision, och mellan varven faktiskt också rätt så roliga. Jag beundrar folk som kan sina jobb så bra att de kan kosta på sig att leka lite med språket utan att skapa utrymme för feltolkningar och som kan kosta på sig en lustig poäng här och där..

Ett fan av Sandra..nähä?? LOL