Friday, February 23, 2007

Amerikanarna och den globala uppvärmningen

I en undersökning utförd av AC Nielsen Europe (där 46 länder deltog) så visade det sig att hela 57% av världens befolkning tycker att den globala uppvärmningen är ett mycket allvarligt problem, ytterligare 39% anser det vara ett allvarligt problem. De som oroar sig mest är de i Syd-Amerika medan amerikanarna oror sig minst (42% av dem ansåg den globala uppvärmningen vara ett mycket allvarligt problem). 13% av amerikanarna sa dessutom att de aldrig hört eller läst om den globala uppvärmingen. Då ska ni veta att alla som deltog i undersökningen var internet-användare, dvs har tillgång till information och nyheter dagligen.

Hur ser det ut i kongressen här i USA, vad tycker ledamötena i frågan??? 113 av kongressens ledamöter fick frågan :

Do you think it’s been proven beyond a reasonable doubt that the Earth is warming because of man-made problems?



Jag tycker att det är helt otroligt att det kan skilja sig så i deras åsikter i denna fråga. Lever de i skilda världar??? De har ju alla tillgång till samma slags information. Eller ligger andra faktorer bakom deras svar, dvs att de svarar med sina politiska motiv i åtanke? För om man svarar att man faktiskt tror att det är vi människor som är roten till det onda, måste man ju också ta sitt ansvar och jobba för att göra något åt det!




6 comments:

Mathias said...

Miljörörelsen har tidvis varit ganska utvecklingsfientlig, det har skadat deras trovärdighet svårt i många kretsar. Ett typexempel är hur man alltid vill tvinga alla att åka kommunalt istället för att satsa på miljövänliga bilar. När man likställer miljöhänsyn till påtvingandet av sin egen livsstil tappar man i förtroende.

http://www.teslamotors.com

Ing said...

Monika, jag håller med dig, visst är det märkligt att människor kan ha så fundamentalt olika världsuppfattningar. Och till Mathias, vilka överdrifter du gör, miljörörelsen (vem det nu är, det finns ju massor av olika miljörörelser med fundamentalt olika mål och medel) har väl sällan haft som mål att tvinga alla att åka kommunalt. Här i Kalifornien är det ju miljövänliga bilar man verkligen satsat på, det finns ju inga allmänna kommunikationsmedel att tala om. För övrigt är ju den litet obekväma sanningen (enligt mig och många andra) den att om vi ska lösa alla miljöproblem inklusive den globala uppvärmningen så är vissa livsstilsförändringar nödvändiga. Det räcker liksom inte med att vi återvinner våra batterier och glödlampor men för övrigt fortsätter som vanligt. Att åka bil mer sällan (om det är realistiskt) är kanske en sådan förändring.

Anonymous said...

Jag forstar inte varfor det fortfarande ar sa dyrt med videokonferenser? Jag vet att t.ex. Sony kan tillhandahalla (mot tyvarr dyra stalars) utomordentlig och fascinerande teknisk utrustning...varfor har inte detta tagit faste?
Jag ar ratt sa overtygad om att den globala uppvarmningen skulle minska drastiskt om manniskor slapp aka kors och tvars for att motas hela tiden (ja vad galler professionellt da).
Att arbeta hemifran ar ocksa nagot som jag hoppas okar mycket mer och snabbare. Precis som "ing" skriver sa tror jag att det kommer att kravas en forandring av vart generosa bilakande. Vi maste anvanda bilen mer sallan = den bistra sanningen. Det _ar_ skonare att blunda for det, jag vet.

Anonymous said...

Kolla in detta:
http://di.se/PDFTidning/Ettan/20070224Ettan.pdf

Fia said...

Såvitt jag kan förstå så är miljöfrågorna inte så höt prioriterade av republikanerna, jag har aldrig fattat varför eftersom de också lever på samma jord med samma begränsade resurser. Det tokigaste resonemanget jag hörde för ett tag sedan var att i och med att dinosaurierna försvann för en massa år sedan och vi inte vet varför så kanske det helt enkelt är cykler som vi inte förstår och att vi människor kanske inte påverkar så mycket so vi tror. Huh??

Monica said...

Mathias, vår nästa bil blir förmodligen en hybrid...men käre maken skulle nog gärna vilja köra en Tesla Roadster!! Jag kommer ihåg den där miljöparti-tjejen i Stockholm som lobbade för utökat användande av kollektivtrafiken...samtidigt som hon själv åkte taxi till jobbet. Vilken dubbelmoral...men å andra sidan så finns det ju alltid de som inte representerar sina partier på ett bra sätt!


Ing, jovisst är det så att vi MÅSTE förändra vår livsstil. Jag tror att det måste komma direktiv från nationell och internationell nivå, regeringar måste reglera utsläpp (ex Kyoto...men på något sätt se till att ALLA, inklusive USA följer dessa riktilinjer), kanske subventionera miljövänliga bolag...eller på annat sätt se till att dessa bolag (ex. bolag som producerar miljövänliga bilar) premieras...så att vi som slutanvändare helt enkelt "leds in" på den miljövänliga vägen.

A-H, jodå, det där med videkonferens har jag jobbat med i många år och det svåra har varit att få människor att välja detta alternativ, de anser att ett ansikte-mot-ansikte möte ger så mycket mer. Kroppspråk, ansiktsuttryck och ögonkontakt "förloras" lite med detta media. Folk är också oerhört bekymrade över hur de ter sig på kamera, vilket försvårar kommunikationen...men detta kommer givetvis att förändras ju mer videokonferens används. Men visst, jag håller helt med dig, ett ypperligt alternativ till en massa flygande! (man sparar ju miljö, tid och pengar). jag såg DI-artikeln, så intressant!!

Fia, jag tror ju tyvärr att det finns många monetära motiv bakom republikanernas ovilja att göra något radikalt åt mijön, det finns många riktigt rika och mäktiga som påverkar dessa beslut. Helloooo, dinusaurier...what???