Thursday, February 15, 2007

Massor av citroner

Något som känns väldigt lyxigt och en aning exotiskt är det här att gå och plocka citron från det egna citronträdet i trädgården. Först när vi flyttade hit så bakade jag citronpaj, citrontorsk, gjorde citronsaft...bara för att använda mig av alla dessa citroner. För det är faktiskt så att trädet bär frukt nästan hela året. Men så kom jag av mig lite och citronerna bara ramlade av...

...tills att mamma var här för dryga halvåret sedan och introducerade mig till citron- och honungsvatten. Det är supergott och så MÅSTE det ju vara nyttigt! Bakteriehämmande honung och massor av c-vitamin. Jag tar en kanna med vatten, pressar i en citron och lägger i några matskedar honung. Så nu kommer ALLA citronerna till nytta igen!

Testa, det är läskande gott!

3 comments:

Ing said...

Ha, du snodde mitt citrontema :-) Vi har ett litet citronträd på vår "altan", ja egentligen är det nog mer en buske, som vi skördade igår (det var det jag tänkte skriva om...). Vi har dock inte så stora bekymmer om vad vi ska göra av dem för det var bara fyra stycken, så nu har min besökande syrra gjort citronsaft som vi ska avnjuta idag. För mig som är uppvuxen på lingon och potatis i norrland är citronträd det mest exotiska som finns.

Anne-Marie said...

Hittade hit via Annes blogg. Att kunna plocka färsk frukt från egna träd är fantastiskt. Jag var på besök hos en familj i Los Angeles för många år sedan och de hade ett apelsinträd på sin tomt. Det var nog den godaste apelsinjuice jag någonsin smakat.

Toini said...

Låter gott, det måste jag prova någon gång!