Thursday, February 22, 2007

Dask i baken

Sverige var först i världen att förbjuda barnaga 1979. Fysisk bestraffning är alltid förbjuden medan det är tillåtet att lyfta eller rycka undan barnet från en farlig situation.

I USA har ännu ingen stat förbjudit barnaga. Dagens lag säger att föräldrar, förmyndare och släktingar får använda fysisk bestraffning om det behövs och om det är rättfärdigat. Men denna formulering är vag och får stark kritik från åklagare, domare och barnläkare.

Enligt the American Demographics 2004 så tycker nästan hälften av vuxna (i föräldra-ålder...vad det nu innebär?) att smisk är en ok disciplineringsform.

Snart kan dock Kalifornien vara först med en ny lag mot barnaga (på barn under 3 år). Förslaget från början var att totalt förbjuda all form av aga på dessa små barn men förslaget fick så enormt mycket kritik så att det har ändrats till att tillåta dask i baken med öppen hand.

6 comments:

Anonymous said...

Detta ar ju fruktansvart upprorande!!
Hur kan en sadan lag fa kritik -- mer an jag begriper (eller vill begripa) och sedan att ingen stat har den lagen annu. Inte bra.

Monica said...

jag håller med dig a-h, men det är väl tyvärr så att allt tar sin tid och det är inte förrän det skapas en stor opposition i det här landet mot barnaga som det kommer att hända något. Tänk, för lite drygt 150 år sedan var det ju en självklarhet att få ge sin fru stryk i Sverige, 1864 "förlorade" mannen lagstadgad rätt att aga sin fru..det du!!

Anne-Marie said...

Jag håller helt med att det är bra att det är förbjudet i Sverige att man inte får aga sina barn. Men det har nästan gått till överdrift (tycker jag) att föräldrar i Sverige knappt kan säga till barnen om de gör något dumt. Här i USA ser man ofta hur barn blir tillrättavisade av sina föräldrar och att barnen verkar vara artigare och ha mer respekt för sina föräldrar än barn i Sverige.

Monica said...

Jag har sett samma sak Anne-Marie, och känner mig träffad som "svensk" förälder. I allmänhet så har mina amerikanska vänner mycket striktare uppfostringsmetoder än jag själv och min svenska/europeiska vänner.

Tror att "lagom" disciplinering är bra, jag vill ju inte att mina barn ska bli respektlösa vildar men samtidigt så vill jag inte att de ska vara kuvade heller...

Lagom är bäst...såå svenskt :)

Anonymous said...

I want not approve on it. I over precise post. Especially the designation attracted me to study the unscathed story.

Anonymous said...

I'm not sure why but this blog is loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end? I'll check back later and see if the problem still exists.


Look at my page fast make money online quickly